Vi bruker teknologi på nettsiden vår som nettleseren din ikke støtter. Vurder å oppgrader nettleseren din til en nyere versjon. Har du Internet Explorer 11 må du gå over til Edge eller en annen nettleser, der IE11 har sluttet å motta oppdateringer.

Hjelp

Har du spørsmål rundt hvordan iBok fungerer, hvordan du bruker tjenesten eller hva du skal gjøre i tilfelle svindel? På denne sida finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får om iBok.

Dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt, kan du kontakte oss her

  1. Koster det noe å registrere seg eller legge ut annonser på iBok?

    Nei, både registrering og bruk av iBok er gratis!
  2. Må jeg registrere meg for å selge bøkene mine?

    Ja, men registreringsprosessen er rask og smertefri. Det tar vanligvis under 30 sekunder å registrere en ny bruker.
  3. Må jeg registrere meg for å kjøpe en bok?

    Nei, men det er en fordel hvis du gjør det. Da kan du blant annet se hvem du allerede har kontaktet og lagre en personlig liste over bøker du trenger
  4. Hvordan registrerer jeg meg som bruker?

    Klikk Registrer i menyen, og fyll inn nødvendig informasjon.
    Det er nå også mulig å registrere seg ved hjelp av eksterne tjenester som Facebook, Google eller din utdanningsbruker (Feide). Dette betyr at du ikke trenger å måtte opprette eget passord for iBok, da de eksterne tjenestene tar hånd om innlogging
  5. Kommer jeg til å få masse spam hvis jeg registrerer meg med e-postadressen min på iBok?

    iBok kommer ikke til å videreformidle e-postadressen din, og vi kommer heller ikke til å sende deg uønsket epost.
  6. Hvordan betaler jeg for bøker?

    Betalingsmåten avtales mellom deg og selgeren.
    1. Først kontakter du selgere via iBok.
    2. Når selgeren svarer, avtaler dere om boka skal sendes i posten eller om dere kan møtes.
    Flere foretrekker å bruke Vipps eller nettbank, fremfor kontanter til betaling. Om dere møtes person til person, anbefaler vi å ikke betale for boka før du har mottatt den. Må boka sendes via posten, bør dere bruke postoppkrav for å redusere risikoen for svindel.

    iBok har ingen kontroll over betaling mellom kjøper og selger.
  7. Må jeg reise langt for å hente bestillingene mine?

    Nei, iBok baserer seg på at salg skjer i lokalmiljøet. Vårt mål er at du skal kunne møte din kjøper/selger i din egen by. Fortell dine venner om iBok, slik at vi kan nå vårt mål!
  8. Hvem står bak iBok?

    iBok drives av Studentmediene i Trondheim AS. For øvrig informasjon, se Om iBok
  9. Hvilke rettigheter har jeg dersom kjøperen/selgeren ikke holder sin del av kjøpsavtalen?

    For kjøp og salg mellom privatpersoner er det kjøpsloven som gjelder. Dersom du ønsker å vite mer om dine rettigheter som kjøper/selger anbefaler vi at du leser det forbrukerrådet skriver om kjøpsloven her. Kjøpsloven i sin helhet finner du på lovdata.no, mer presist her. Dersom kjøper/selger ikke oppfyller sin del av avtalen kan vi bare anbefale at du tar kontakt med den andre parten, og at dere forsøker å finne en rimelig løsning. Du kan godt si i fra til oss om hendelsen, men vi har dessverre ikke ressurser til å involvere oss aktivt i slike saker.
  10. Hvordan kan jeg slette annonsene mine når jeg har solgt bøkene mine?

    Dersom du har solgt boken anbefaler vi at du markerer boken som solgt, fremfor å slette den. Du kan gjøre begge delene ved å logge inn og gå til Mine annonser. Her finner du en liste over alle dine aktive annonser. Du sletter boken ved å trykke "Slett" eller kan markere den som solgt ved å trykke "Endre" og sette status til "Solgt".
  11. Hvordan kan jeg deaktivere varslinger jeg mottar på e-post angående bøker?

    Logg inn og gå til Bokvarslinger. Her kan du trykke "Slett varsling" for å fjerne framtidige varsler for den boka.

    Tips! Du kan også enkelt deaktivere varselet til en bok rett fra e-posten. Dette gjør du ved å trykke på "Deaktiver bokvarsling" fra bunnen av meldingen.

  12. Jeg får ikke til å logge inn

    Hvis du ikke får til å logge inn, kan det hende at du ikke har aktivert kontoen din etter registrering, eller at du har skrevet inn feil passord. Klikk på "Glemt passord?" på "Logg inn"-sida for å lage et nytt passord.
  13. Siden er treg

    Rundt starten av hvert semester er det mye trafikk på iBok. Dette gjør at serveren vår kan få veldig mye å gjøre, og da kan siden bli treg. Vi jobber med å optimalisere iBok slik at siden blir raskere.
  14. Kan jeg legge ut kompendier?

    For tiden kan man dessverre kun legge ut annonser for bøker som har ISBN-kode (tallet som står over/under strekkoden på baksida av boka). Vi har valgt å ikke tillate kompendie-annonser på iBok fordi Kopinor sine regler forbyr videresalg av artikkelsamlinger/kompendier. Hvis du er interessert i å lese mer, kan du lese denne artikkelen: http://dusken.no/artikkel/23049/ulovlig-videresalg/
  15. Jeg klikker på "Glemt passord", men får ikke epost

    Hvis det har gått mer enn ti minutter, og du ikke har fått e-post, bør du se om den ligger i søppelinnboksen. Hvis du bruker f.eks Hotmail/Outlook, vil du i så fall kunne finne eposten i "Søppelpost"-mappen. Hvis e-posten ikke er der heller, kan du dobbeltsjekke at du skrev inn riktig e-postadresse og eventuelt prøve på nytt. Hvis du fortsatt ikke får e-post, kan det hende at e-postsystemet til iBok er nede. Ta gjerne kontakt med oss, i så fall.
  16. Jeg har blitt svindlet!

    Se punkt 9 (Hvilke rettigheter har jeg dersom kjøperen/selgeren ikke holder sin del av kjøpsavtalen?). For å unngå å bli svindlet, anbefaler vi at du ikke betaler før du har sjekket at bokas stand er som avtalt og at det er riktig bok.
  17. Hvordan kan jeg kontakte de som står bak iBok?

    Du kan kontakte oss i kontaktskjemaet på bunnen av nettsida.

    Har du problemer med å få kontakt med oss gjennom skjemaet, kan du også sende oss en melding på facebooksiden vår.

  18. Jeg får ikke til å publisere en annonse for boka mi

    Det kan hende at vi ikke har boka i databasen vår. Vi prøver å importere de fleste bøkene automatisk, men dette går ikke alltid. Ta kontakt med oss, så legger vi til boka i databasen vår manuelt. Når du sender meldinga til oss, prøv å inkludere mest mulig av følgende info om boka:

    • ISBN (13 siffer, står ved strekkoden på baksida av boka)
    • Tittel
    • Forfatter(e)
    • Utgiver
    • Utgivelsesår
    • Utgave
    • Bokbilde
  19. Hvordan sletter jeg brukeren min?

    Logg inn og gå til Innstillinger. Klikk deretter på knappen "Slett brukerkonto".
  20. Hvor lang tid bruker selgere på å svare?

    Det kommer an på selgeren. Selgerne er vanlige folk, typisk studenter. Noen svarer innen en time, mens andre svarer innen to dager. Noen svarer ikke i det hele tatt, beklageligvis. Vi jobber med løsninger som vil gjøre at en større andel av henvendelsene blir besvart.
  21. Sikker betaling av bøker som sendes med posten?

    Vil du være på den sikre sida, kan du sende med Postoppkrav. Da får kjøperen sendingen utlevert mot betaling til posten. Posten overfører da betalingen til selgerens konto. En sending med oppkrav koster mer enn en vanlig sending. Man kan altså spare penger ved å sende uten oppkrav.

    Er du en kjøper, og selgeren krever krever forhåndsbetaling, bør du være obs. Husk at ikke alle har ærlige hensikter, og at svindel kan forekomme. Sjekk derfor at selgeren er seriøs og at annonsen er reell.
  22. Jeg har lagt ut annonser. Hvordan får jeg beskjed når kjøpere melder sin interesse?

    Du mottar da e-post til e-postadressen som brukeren din er registrert med. Hvis du har en offentlig "selger"-side med synlig telefonnummer, kan folk som ser den alternativt kontakte deg direkte ved å ringe eller sende SMS.
  23. Det ser ut som brukerkontoen min har blitt forvekslet med en annen

    Hvis du registrerte deg i kontaktskjemaet (kontakt selger) mellom ca. 7. juli og 24. august 2013, kan den opprettede brukerkontoen din ha blitt rammet av en teknisk feil. Symptomer ville ha vært at du fikk annonser og meldingslogg som ikke stammet fra deg. Dette beklager vi. Feilen ble rettet 24. august 2013. Hvis brukerkontoen din ble rammet, er en mulig løsning på problemet å slette brukerkontoen din og så lage en ny.
  24. Hva betyr Vipps?

    Vipps-ikonet er en måte for selgere å symbolisere at de kan ta i mot betaling gjennom vipps.
  25. Hva betyr Facebook-, Google- og Feide-knappene?

    Det er nå mulig for deg og logge inn på iBok gjennom din Facebook-, Google- eller universitetsbruker. Dette betyr at du slipper å måtte huske enda et passord, på enda en nettside.