Liker du iBok?

Hjelp

  1. Koster det noe å registrere seg eller legge ut annonser på iBok.no?

    Nei, både registrering og bruk av iBok.no er gratis!

  2. Må jeg registrere meg for å selge bøkene mine?

    Ja, men registreringsprosessen er rask og smertefri. Det tar vanligvis under 30 sekunder å registrere en ny bruker.

  3. Må jeg registrere meg for å kjøpe/legge inn bud?

    Nei, men det er en fordel hvis du gjør det, for da kan du få oversikt over sendte meldinger og du kan lagre en personlig liste over bøker som du trenger.

  4. Hvordan registrerer jeg meg som bruker?

    Klikk "Registrer" i menyen.

  5. Kommer jeg til å få masse spam hvis jeg registrerer meg med e-postadressen min på iBok.no?

    iBok.no kommer ikke til å videreformidle e-postadressen din, og vi kommer heller ikke til å sende deg uønsket epost. Teknologien iBok.no bruker er basert på at all kommunikasjon mellom brukerne skjer 'bak kulissene' ved hjelp av meldinger. På denne måten er det også umulig å "rippe" e-postadressene til våre brukere fra siden vår.

  6. Hvordan betaler jeg for bøker?

    Betalingsmåten avtales mellom kjøper og selger. Først kontakter du selgere via ibok.no. Når selgeren tar kontakt tilbake, så avtaler dere om boken skal sendes i posten eller om dere kan møtes. Hvis du skal møte selgeren for å kjøpe en bok, er det en god ide å betale kontant. Noen foretrekker nettbank. Vi anbefaler at du ikke betaler før du har mottatt boken. Det er ikke mulig å betale med f.eks Paypal eller VISA på iBok.

  7. Må jeg reise langt for å hente bestillingene mine?

    Nei, iBok.no baserer seg på at salg skjer i lokalmiljøet. Vårt mål er at du skal kunne møte din kjøper/selger i din egen by. Fortell dine venner om iBok.no, slik at vi kan nå vårt mål!

  8. Hvem står bak iBok.no?

    iBok.no drives av Studentmediene i Trondheim AS. For øvrig informasjon, se "Om iBok.no".

  9. Hvilke rettigheter har jeg dersom kjøperen/selgeren ikke holder sin del av kjøpsavtalen?

    For kjøp og salg mellom privatpersoner er det kjøpsloven som gjelder. Dersom du ønsker å vite mer om dine rettigheter som kjøper/selger anbefaler vi at du leser det forbrukerrådet skriver om kjøpsloven her. Kjøpsloven i sin helhet finner du på lovdata.no, mer presist her. Dersom kjøper/selger ikke oppfyller sin del av avtalen kan vi bare anbefale at du tar kontakt med den andre parten, og at dere forsøker å finne en rimelig løsning. Du kan godt si i fra til oss om hendelsen, men vi har dessverre ikke ressurser til å involvere oss aktivt i slike saker.

  10. Hvordan kan jeg slette mine annonser når jeg har solgt eller kjøpt mine bøker?

    Dersom du ønsker å slette annonsene dine kan du gjøre dette ved å logge inn på siden og gå til "Mine annonser". Her finner du en liste over alle dine aktive annonser, og kan slette dem du ønsker ved å trykke på det røde krysset til høyre for hver annonse.

  11. Hvordan kan jeg deaktivere varslinger jeg mottar på e-post angående bøker?

    Logg inn og gå til "Bokvarslinger". Her kan du enten slette boken fra lista eller bare deaktivere epostvarsling.

  12. Jeg huker av for "kontakt selger", men ingenting skjer

    Når du huker av for en eller flere annonser som du er interessert i, skal det komme opp en gul boks med en knapp ("Kontakt selgere") øverst på siden. Hvis du ikke ser den gule boksen, kan det hende at du må zoome ut og scrolle opp til toppen av sida. Ellers kan det hende at Javascript er deaktivert i nettleseren din, og da fungerer ikke iBok som den skal.

  13. Jeg får ikke til å logge inn

    Hvis du ikke får til å logge inn, kan det hende at du ikke har registrert deg. Ellers kan det hende at du har skrevet inn feil passord. Klikk på "Glemt passord?" på "Logg inn"-siden for å lage et nytt passord.

  14. Siden er treg

    Rundt starten av hvert semester er det mye trafikk på iBok. Dette gjør at serveren vår kan få veldig mye å gjøre, og da kan siden bli treg. Vi jobber med å optimalisere iBok slik at siden blir raskere.

  15. Kan jeg legge ut kompendier?

    For tiden kan man dessverre kun legge ut annonser for bøker som har ISBN-kode (tallet som står over/under strekkoden på baksida av boka). Vi har valgt å ikke tillate kompendie-annonser på iBok fordi Kopinor sine regler forbyr videresalg av artikkelsamlinger/kompendier. Hvis du er interessert i å lese mer, kan du lese denne artikkelen: http://dusken.no/artikkel/23049/ulovlig-videresalg/

  16. Jeg klikker på "Glemt passord", men får ikke epost

    Hvis det har gått mer enn 5 minutter, og du ikke har fått epost, så bør du se om spamfilteret har tatt eposten. Hvis du bruker f.eks Hotmail/Outlook, vil du i så fall kunne finne eposten i "Søppelpost"-mappen. Hvis eposten ikke er der heller, kan du dobbeltsjekke at du skrev inn riktig e-postadresse og eventuelt prøve på nytt. Hvis du fortsatt ikke får epost da, kan det hende at e-postsystemet til iBok er nede. Ta gjerne kontakt med oss, i så fall.

  17. Jeg har blitt svindlet

    Se punkt "Hvilke rettigheter har jeg dersom kjøperen/selgeren ikke holder sin del av kjøpsavtalen?". For å unngå å bli svindlet, anbefaler vi at du ikke betaler før du har sjekket at bokens stand er som avtalt og at det er riktig bok.

  18. Hvordan kan jeg kontakte de som står bak iBok.no?

    Send oss en melding på facebooksida vår eller klikk på "Kontakt oss" nederst på sida

  19. Jeg får ikke til å publisere en annonse for boka mi

    Det kan hende at vi ikke har boka i databasen vår. Vi prøver å importere de fleste bøkene automatisk, men noen får vi ikke til å importere automatisk. Ta kontakt med oss, så legger vi til boken i databasen vår manuelt. Når du sender meldingen til oss, prøv å inkludere mest mulig av følgende info om boka:

    - ISBN (10 eller 13 siffer, står ved strekkoden på baksiden av boka)
    - Tittel
    - Forfatter(e)
    - Utgiver
    - Utgivelsesår
    - Utgave
    - Bokbilde

  20. Hvordan sletter jeg brukeren min?

    Logg inn og gå til Innstillinger-siden. Klikk på knappen "Slett brukerkonto".

  21. Hvor lang tid bruker selgere på å svare?

    Det kommer an på selgeren. Selgerne er vanlige folk, typisk studenter. Noen svarer innen en time, mens andre svarer innen to dager. Noen svarer ikke i det hele tatt, beklageligvis. Vi jobber med løsninger som vil gjøre at en større andel av henvendelsene blir besvart.

  22. Sikker betaling av bøker som sendes med posten?

    Vil du være på den sikre siden, kan du sende med Postoppkrav. Da får kjøperen sendingen utlevert mot betaling til posten. Posten overfører da betalingen til selgerens konto. En sending med oppkrav koster mer enn en vanlig sending. Man kan altså spare penger ved å sende uten oppkrav.

    Er du en kjøper, og selgeren krever krever forhåndsbetaling, bør du være obs. Husk at ikke alle har ærlige hensikter, og at svindel kan forekomme. Sjekk derfor at selgeren er seriøs og at annonsen er reell.

  23. Jeg har lagt ut annonser. Hvordan får jeg beskjed når kjøpere melder sin interesse?

    Du får da e-post til e-postadressa som brukeren din er registrert med. Hvis du har en offentlig "selger"-side med synlig telefonnummer, kan folk som ser den sida alternativt kontakte deg direkte ved å ringe eller sende SMS.

  24. Det ser ut som brukerkontoen min har blitt forvekslet med en annen

    Hvis du registrerte deg i kontaktskjemaet (kontakt selger) mellom ca. 7. juli og 24. august 2013, kan den opprettede brukerkontoen din ha blitt rammet av en teknisk feil. Symptomer ville ha vært at du fikk annonser og meldingslogg som ikke stammet fra deg. Dette beklager vi. Feilen ble rettet 24. august 2013. Hvis brukerkontoen din ble rammet, er en mulig løsning på problemet å slette brukerkontoen din og så lage en ny.